07.05.2018
POSADZILI DĄB DLA NIEPODLEGŁEJ

Z wielką przyjemnością przyłączyliśmy się do akcji sadzenia „Dębów Niepodległości”, prowadzonej na terenie całego kraju.
Nasz dąb, który dostaliśmy z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych – Nadleśnictwo w Chełmie, został zasadzony 7 maja 2018 r. przez panią dyrektor Agnieszkę Pieniążek oraz przedstawicieli uczniów.
Inicjatywa nawiązuje do spontanicznych działań prowadzonych przez Polaków po odzyskaniu niepodległości przez nasz kraj. W latach 1918-1928 sadzili oni drzewa, głównie dęby, będące uosobieniem siły, długowieczności i pamięci.
Obchodzona w tym roku 100 rocznica odzyskania niepodległości stanowi doskonałą okazję, by w podobny sposób zaznaczyć tak wspaniały jubileusz.
06.05.2018
HISTORIA NIE MUSI BYĆ NUDNA

Co to jest archiwum? Co w nim znajdziemy? Na te i inne pytania próbowali znaleźć odpowiedź członkowie koła historycznego, które działa w naszej szkole od początku roku szkolnego i zrzesza pasjonatów historii z klas czwartych. Efekty swoich poszukiwań uczniowie zobrazowali na samodzielnie wykonanej gazetce ściennej. Zachęcamy do jej obejrzenia i zapoznania się z treściami tam zamieszczonymi.
02.05.2018
Z WIZYTĄ U DUCHA BIELUCHA

Laureaci szkolnego konkursu "Pocztówka z Chełma" gościli u władcy chełmskich podziemi kredowych. Królestwo Ducha Bielucha było jednym z najczęściej prezentowanych miejsc na konkursowych pracach. Uczniowie uznali również, że warte pokazania są: plac dr. Edwarda Łuczkowskiego z zabytkową studnią i wzgórze z dębami, na którym mieszkał przed wiekami biały niedźwiedź – legendarny stróż miasta. Obecnie pod postacią Ducha Bielucha pojawia się, by choć przez chwilę pobyć z odwiedzającymi jego królestwo ludźmi.
Niewątpliwie duże wrażenie zrobiły na uczniach eksponaty umieszczone w kredowych labiryntach. Prezentowane są m.in. pozostałości dawnego osadnictwa, zastygłe w kredzie muszle i skamieliny oraz przedmioty z gliny i monety.
Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia kredowych podziemi. Być może zachętą będą zdjęcia wykonane podczas ich zwiedzania przez laureatów naszego konkursu.
02.05.2018
Z WIZYTĄ U DUCHA BIELUCHA

Laureaci szkolnego konkursu "Pocztówka z Chełma" gościli u władcy chełmskich podziemi kredowych. Królestwo Ducha Bielucha było jednym z najczęściej prezentowanych miejsc na konkursowych pracach. Uczniowie uznali również, że warte pokazania są: plac dr. Edwarda Łuczkowskiego z zabytkową studnią i wzgórze z dębami, na którym mieszkał przed wiekami biały niedźwiedź – legendarny stróż miasta. Obecnie pod postacią Ducha Bielucha pojawia się, by choć przez chwilę pobyć z odwiedzającymi jego królestwo ludźmi.
Niewątpliwie duże wrażenie zrobiły na uczniach eksponaty umieszczone w kredowych labiryntach. Prezentowane są m.in. pozostałości dawnego osadnictwa, zastygłe w kredzie muszle i skamieliny oraz przedmioty z gliny i monety.
Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia kredowych podziemi. Być może zachętą będą zdjęcia wykonane podczas ich zwiedzania przez laureatów naszego konkursu.
19.04.2018
PIERWSZOKLASIŚCI LAUREATAMI OLIMPUSKA 2018

Jest nam niezmiernie miło poinformować, iż wśród uczniów ARKI są laureaci ogólnopolskiej olimpiady Olimpusek.
W gronie uczniów, którzy zdobyli tytuł laureata z edukacji wczesnoszkolnej, są:
Weronika Kaszczuk, klasa Ic – 8 miejsce
Lidia Uhruska, klasa Ia – 9 miejsce
Julian Polak, klasa Ic – 11 miejsce
Julia Ignatiuk, klasa Ib – 14 miejsce
Laureatami olimpiady z języka angielskiego zostali:
Julia Ignatiuk, klasa Ib – 8 miejsce
Szymon Gozdecki, klasa Ib - 8 miejsce
Blanka Radomska, klasa Ia – 10 miejsce
Laura Stempkowska, klasa Ia – 13 miejsce
Jan Ziętak, klasa Ic - 13 miejsce
Lena Michniewicz, klasa Ia - 15 miejsce
Milena Franczak, klasa Ib - 15 miejsce
Wszystkim laureatom i uczestnikom oraz nauczycielom przygotowującym uczniów do olimpiady serdecznie gratulujemy.
Koordynatorem szkolnej olimpiady Olimpusek była pani Małgorzata Łuć.
05.04.2018
LIGA MATEMATYCZNA
Witam! Brawo za czujność podczas rozwiązywania zadań! Coraz więcej uczniów wie, że do każdego zadania należy dobrać właściwy sposób rozwiązania. Jednak są jeszcze osoby, które mają z tym problem. Dokładniej czytajcie treść i sprawdzajcie logicznie, czy ta odpowiedź jest prawidłowa. Jeśli macie z tym problem to wykonajcie ilustrację do zadania, a wtedy prawidłowy tok rozwiązania będzie jasny.
Przed Wami już ostatnie zadania, w maju wielki finał!
Zadania z marca już są rozwiązane i sprawdzone!
Oto jak przedstawiają się wyniki zmagań (X-XI-XII. 2017 r. I-II-III. 2018 r.):
Julia Mazur kl. III b – 29 pkt
Miłosz Wawryniuk kl. III b – 30 pkt
Marcel Sawecki kl. III b – 25 pkt
Marcel Łatka kl. III c – 29 pkt
Laura Deszczka kl. III c – 29 pkt
Amelia Janiuk kl. III b – 20 pkt
Kacper Jaroszyński kl. III c – 17 pkt
Hubert Daniec kl. III a – 26 pkt
Paweł Kruszyński kl. III b – 24 pkt
Wiktoria Słomka kl. III c – 26 pkt
Aleksandra Di Paola kl. III c – 16 pkt
Natalia Jarzynowska kl. III c – 28 pkt
Weronika Kulawczuk kl. III b – 25 pkt
Karolina Misiura kl. III b – 23 pkt
Wiktoria Lichaczewska kl. III b – 28 pkt
Mikołaj Wawryniuk kl. III b – 29 pkt
Kacper Michniewicz kl. III b – 14 pkt
Krzysztof Węgrzyn kl. III c – 27 pkt
Antonina Kolenda kl. III c – 28 pkt
Jakub Zborowski kl. III d – 29 pkt
Jakub Ożga kl. III d – 29 pkt
Michał Szumski kl. III c – 12 pkt
Filip Jakimcio kl. III d – 29 pkt
Kacper Milczarek kl. III d – 13 pkt
Gratuluję wytrwałości!
29.03.2018
WIELKANOC

27.03.2018
ZWYCZAJE WIELKANOCNE W NIEMCZECH

OSTERN IN DEUTSCHLAND
Wielkanoc w Niemczech
Na zajęciach z języka niemieckiego dzieci dowiedziały się, jakie zwyczaje i tradycje wielkanocne panują w Niemczech. Wykonały piękne kartki świąteczne z życzeniami w języku niemieckim oraz nauczyły się zwrotu „Frohe Ostern”, co po niemiecku oznacza „Wesołych Świąt”. Pierwszoklasistów odwiedził zajączek wielkanocny, który ukrył w klasie czekoladowe jajeczka. Szukanie ich sprawiło dzieciom dużo frajdy. Zajęcia przebiegły radosnej atmosferze.
23.03.2018
WARSZTATY DLA RODZICÓW

W czwartek 22 marca w naszej szkole odbyły się drugie warsztaty z cyklu „Poznaj Arkę swojego dziecka”. Tym razem celem zajęć było zrozumienie specyfiki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością poprzez próbę doświadczenia jej za pomocą różnych zmysłów.
Wykonywane ćwiczenia ukazały rodzicom biorącym udział w warsztatach, jak trudno jest osobom z różnymi dysfunkcjami wykonywać codzienne czynności.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy i już dziś zapraszamy na kolejne spotkania.
16.03.2018
POWIETRZE BEZ ŚMIECI

CHCEMY CZYSTEGO POWIETRZA!
Uczniowie ARKI, pod opieką pani Wiesławy Adamczuk, wychowawczyni klasy III c, a równocześnie nauczycielki przyrody, przystąpili do programu edukacyjnego „Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”.
Program jest edukacyjną kampanią społeczną Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Skierowany jest do uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Wprowadza tematykę powietrza, jego zanieczyszczeń, smogu oraz sposobów walki z nim. Wiedza, którą zdobędą uczniowie, pomoże w walce o czyste powietrze.
W ramach projektu odbywają się pokazy multimedialne, przeprowadzane są pogadanki oraz eksperymenty, które są związane m.in. ze smogiem oraz ochroną powietrza przed zanieczyszczeniami.
Dzięki takim zajęciom uczniowie wiedzą, czym jest powietrze i jakie działania należy podejmować, aby skutecznie zapobiegać zanieczyszczaniu powietrza. Potrafią również odpowiedzieć na pytanie, co to jest smog?
Projekt potrwa do końca kwietnia. Żeby urozmaicić jego realizację, planowane są spotkania z osobami specjalizującymi się ochrona powietrza.
Wszystkie działania są opisywane i przesyłane do organizatora. Ci uczestnicy, których prace zyskają jego uznanie, mają szansę wygrać dla swojej szkoły wyposażenie pracowni przyrodniczej o wartości 30 tysięcy złotych.
15.03.2018
KANGUR MATEMATYCZNY

MATEMATYCZNY KANGUR W ARCE
44 uczniów z klas III i IV naszej szkoły przystąpiło do międzynarodowego konkursu „Kangur Matematyczny”. Z rówieśnikami z całego świata zmierzyli się w czwartek 15 marca. Rozwiązywali zadania przypisane do kategorii „Maluch”.
Należało wykazać się ogromną wiedzą i pomysłowością podczas rozwiązywania 24 pytań testu. Uczniowie mieli na to 75 minut.
Teraz z niecierpliwością czekamy na wyniki. Będą one dostępne za około 5 tygodni.
Szkolnym koordynatorem konkursu jest pani Monika Rzeszut, wicedyrektor ds. pedagogicznych, a równocześnie nauczycielka matematyki.
13.03.2018
BAL U KRÓLOWEJ

UCZNIOWIE ARKI NA BALU U ANGIELSKIEJ KRÓLOWEJ
Jak wyglądają bale organizowane przez Elżbietę II, królową Wielkiej Brytanii? Swoje wyobrażenie o nich przedstawili nam uczniowie klas I-III, biorący udział w konkursie plastycznym pod hasłem „Bal u angielskiej królowej”.
Jury, w którego składzie zasiadły panie Izabela Kruk i Samuela Kruk, uczące języka angielskiego, oceniając prace, brały pod uwagę samodzielność ich wykonania, zgodność z tematem oraz walory artystyczne. Wszystkie prace były ciekawe i pięknie wykonane. Ostatecznie, po burzliwych obradach, wyłoniono następujących zwycięzców:
I miejsce – Piotr Grzyb kl. I c
II miejsce - Weronika Kaszczuk kl. I c
III miejsce - Natalia Jarzynowska kl. III c
Wyróżnienia powędrowały do: Lidii Uhruskiej z kl. I a, Michała Matejki z kl. I a oraz Jakuba Ożgi z kl. III d.
Zwycięzcy otrzymali dyplomy i nagrody, a wszyscy uczestnicy zostali obdarowani tradycyjnymi angielskimi ciastkami.
Serdecznie wszystkim gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach języka angielskiego.
Konkursowe prace wyeksponowane zostały na holu szkoły.
08.03.2018
REKOLEKCJE


08.03.2018
DZIEŃ KOBIET

07.03.2018
GEOMETRIA NIE MUSI BYĆ TRUDNA

FIGURY SYMETRYCZNE
Dzieci, ucząc się geometrii, przede wszystkim rozwijają swoją wyobraźnię. Naszym zadaniem jest stwarzanie im okazji do obserwacji, myślenia i wyciągania wniosków. Dając im możliwość samodzielnego odkrywania różnych własności, mamy szanse zainteresować je geometrią. Nie ma sposobu zilustrowania przy pomocy rysunku, każdego elementu rozumowania geometrycznego. Rysunek bardzo często stanowi ilustrację tylko niektórych elementów, istotnych w danym zagadnieniu. Resztę musi zdziałać wyobraźnia.
W czasie ostatniej lekcji matematyki, uczniowie klasy IV c mieli okazję na własnej skórze przekonać się, że symetria wcale nie jest taka trudna. Dzieci dobierały się w pary, a następnie jedna z osób tworzyła wymyśloną przez siebie figurę. Druga osoba z pary miała za zadanie stworzyć figurę do niej symetryczną.
Świetna zabawa, mnóstwo śmiechu i niecodzienna integracja, to nie jedyne rzeczy, które uczniowie zapamiętali z lekcji. Z pewnością, po ostatnich zajęciach, nie będą mieli również problemu z rozpoznaniem, czy stworzeniem figur symetrycznych.
