• Poradnia:
  • tel. (82) 542 14 72
  • [email protected]
  • Przedszkole
  • Podstawówka
  • Poradnia
  • Aktualności
    • Wiadomości
    • Galeria
  • Oferta
    • Cennik
    • Klub Mądrego Maluszka
    • Grupy wsparcia
    • Warsztaty
    • Wczesne wspomaganie rozwoju
    • Integracja sensoryczna
    • Zajęcia korekcyjno-rehabilitacyjne
    • EEG Biofeedback
    • Wizyty domowe
  • Dla rodziców
    • Propozycje psychologa 5-6 latki
    • Propozycje psychologa 3-latki
    • Co otrzymują rodzice w trakcje konsultacji
    • Co zabrać na pierwsze spotkanie
    • Umiejętności dziecka kończącego przedszkole
    • Obowiązek informacyjny - RODO
  • Poradnia
    • O metodach
    • POMAGAMY
    • Druki do pobrania
  • Zgłoszenia
  • Kontakt

Umiejętności dziecka kończącego przedszkoleU

  • Arka
  • Poradnia
  • Dla rodziców
  • Umiejętności dziecka kończącego przedszkole
  • home
  • wstecz

Umiejętności dziecka kończącego przedszkole

Społeczne:

  • Rozumie to, co mówią do niego dzieci i dorośli oraz wie, czego od niego oczekują,

  • Współdziała z rówieśnikami i dorosłymi w zabawach i sytuacjach zadaniowych,

  • Rozumie reguły i stara się do nich stosować (np. czeka na swoją kolej, jeśli chce coś powiedzieć),

  • Radzi sobie w typowych dla wieku sytuacjach życiowych,

  • Umie się przedstawić : podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania.

Samoobsługowe:

  • Samodzielnie ubiera się i rozbiera,

  • Potrafi skorzystać z toalety,

  • Potrafi samodzielnie zjeść posiłek,

  • Dba o swoje rzeczy.

Komunikacyjne:

  • Wypowiada się na różne tematy w sposób zrozumiały dla dzieci i dorosłych,

  • Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie,

  • Stara się słuchać innych i pyta o sprawy, które są dla niego ważne lub niezrozumiałe.

Fizyczne:

  • Jest sprawne fizycznie stosownie do swoich możliwości ( np. biega, uczestniczy
    w grach zespołowych, chętnie gra w piłkę lub tańczy),

  • Dba o swoje zdrowie ( np. zaczyna dostrzegać związek pomiędzy właściwym odżywianiem się a zdrowiem).

Matematyczne:

  • Interesuje się liczeniem i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,

  • Dodaje i odejmuje na palcach,

  • Porównuje liczebność zbiorów, czyli określa, który zbiór jest większy, a który mniejszy,

  • Posługuje się liczebnikami porządkowymi ( pierwszy, drugi, trzeci itd.),

  • Rozróżnia lewą i prawą stronę,

  • Określa położenie przedmiotów ( np. miś siedzi na krześle, kot siedzi pod stołem),

  • Rozróżnia pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące.
     

Ponadto w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania dziecko:

  • Określa kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,

  • Rozpoznaje i zapamiętuje przedmioty na obrazkach,

  • Rysuje, maluje, wycina, lepi z plasteliny, prawidłowo trzyma kredkę i umiejętnie posługuje się nożyczkami,

  • Interesuje się czytaniem i pisaniem( np. słucha opowiadań, baśni, rozmawia o nich),

  • Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w krótkich słowach.

Ze względu na indywidualne różnice rozwojowe między dziećmi nie każde z nich jest w stanie osiągnąć jednocześnie wszystkie wymienione umiejętności. Mimo to mogą one rozpocząć edukację szkolną. Dotyczy to przede wszystkim uczniów, którzy z powodu różnych problemów zdrowotnych mogą nie osiągnąć wybranych umiejętności nie tylko w okresie przedszkolnym, ale też później, np. uczeń z niepełnosprawnością ruchową może potrzebować pomocy nauczyciela w ubieraniu się , korzystaniu z toalety czy wykonywaniu innych działań związanych z funkcjonowaniem w szkole.

Co z tą dojrzałością szkolną?
 

Dojrzałość szkolna ( wg. Szumana ) to taki poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka, które czyni je podatnym na systematyczne nauczanie w klasie I szkoły podstawowej.

Jeżeli zmienia się wiek startu szkolnego, to szkoła ma dostosować swoje wymagania do możliwości psychofizycznych dziecka.
 

Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego

  1. Rozwój ruchowy dziecko charakteryzuje się:

  • koordynacją ruchów,

  • zdolnością utrzymania równowagi,

  • zwinnością ruchów, tak by dziecko poruszało się bezpiecznie wśród innych na terenie szkoły.

  1. Dobry stan zdrowia, tzn. odporność na choroby i zmęczenie jak również prawidłowy słuch i wzrok.

  2. Ruchy rąk na tyle sprawne, by umożliwić odpowiedni poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach

Ruchy powinny być skoordynowane i płynne (od tego zależy tempo pisania i odporność ręki na zmęczenie). Odpowiedni poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej umożliwia wykonywanie precyzyjnych czynności.
 

Dojrzałość psychiczna – procesy poznawcze

  1. Dziecko skupia uwagę przez około 20 minut, umie sterować tzw. Uwagą dowolną, podporządkowuje uwagę procesom nauczania.

  2. Pamięć charakteryzuje się pewnym stopniem trwałości. Zakres pamięci i tempo zapamiętywania są stosunkowo duże.

  3. W zakresie spostrzegania wzrokowego dziecko dokonuje analizy i syntezy znaków graficznych.

  4. W spostrzeganiu słuchowym dziecko odróżnia poszczególne głoski, stopień ich dźwięczności, czas trwania, słuchowo podzielić proste wyrazy na głoski, złożyć głoski w wyraz. Powinno słuchowo różnicować rymy i rytm mowy. Od tych możliwości zależy opanowanie umiejętności czytania i pisania.

  5. Myślenie dziecka charakteryzuje się możliwością operowania informacjami tj. rozumienie prostych pojęć , prostych zasad, regół, prawidłowości aż do wnioskowania, wiązania informacji na zasadach logicznych. Dziecko musi rozumieć uwagi, wyjaśnienia nauczyciela.

  6. Mowa dziecka pełni funkcję komunikatywną. Jest wyrazista, czysta i zrozumiała dla otoczenia. Dziecko, posiada odpowiednio bogaty zasób słów, porozumiewa się swobodnie, poprawnie pod względem gramatycznym i artykulacyjnym, stosuje mowę powiązaną.
     

Dojrzałość szkolna w zakresie emocjonalno-motywacyjnym

  1. Dziecko zaczyna kontrolować emocje i uczucia,

  2. Zaczyna rozumieć poczucie obowiązku i odpowiedzialności za siebie,

  3. Próbuje pokonywać trudności, nie zniechęca się,

  4. Lubi dociekać, chętnie się uczy,

  5. Stopniowo kształtują się uczucia społeczne: współczucie, przyjaźń.
     

Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju społecznego:

  1. Poczucie przynależności do grupy- klasy szkolnej,

  2. Dziecko rozumie zasady i normy społeczne, które stosuje się na co dzień,

  3. Zmniejsza się dziecięcy egocentryzm na rzecz motywów prospołecznych,

  4. Dziecko uczy się współżycia w grupie porównując siebie z innymi, dokonuje samooceny.


Galeria zdjęć

Menu

  • Aktualności
  • Oferta
  • Poradnia
  • Dla rodziców
    • Propozycje psychologa 5-6 latki
    • Propozycje psychologa 3-latki
    • Co otrzymują rodzice w trakcje konsultacji
    • Co zabrać na pierwsze spotkanie
    • Umiejętności dziecka kończącego przedszkole
    • Obowiązek informacyjny - RODO
  • Zgłoszenia
  • Kontakt

 

NIEPUBLICZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA „ARKA PRZYSZŁOŚCI”

Na skróty

  • Klub Mądrego Maluszka
  • Grupy wsparcia
  • Co zabrać na pierwsze spotkanie
  • Wczesne wspomaganie rozwoju

Adres

  • ul. Wojsławcka 8a,
    22-100 Chełm, woj. lubelskie
  • tel. (82) 542 14 72
  • [email protected]

© Copyright 2017. Arka made by  Wirtualny Wizerunek

  • Image for Facebook tab