Umiejętności dziecka kończącego przedszkole
Społeczne:
-
Rozumie to, co mówią do niego dzieci i dorośli oraz wie, czego od niego oczekują,
-
Współdziała z rówieśnikami i dorosłymi w zabawach i sytuacjach zadaniowych,
-
Rozumie reguły i stara się do nich stosować (np. czeka na swoją kolej, jeśli chce coś powiedzieć),
-
Radzi sobie w typowych dla wieku sytuacjach życiowych,
-
Umie się przedstawić : podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania.
Samoobsługowe:
-
Samodzielnie ubiera się i rozbiera,
-
Potrafi skorzystać z toalety,
-
Potrafi samodzielnie zjeść posiłek,
-
Dba o swoje rzeczy.
Komunikacyjne:
-
Wypowiada się na różne tematy w sposób zrozumiały dla dzieci i dorosłych,
-
Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie,
-
Stara się słuchać innych i pyta o sprawy, które są dla niego ważne lub niezrozumiałe.
Fizyczne:
-
Jest sprawne fizycznie stosownie do swoich możliwości ( np. biega, uczestniczy
w grach zespołowych, chętnie gra w piłkę lub tańczy), -
Dba o swoje zdrowie ( np. zaczyna dostrzegać związek pomiędzy właściwym odżywianiem się a zdrowiem).
Matematyczne:
-
Interesuje się liczeniem i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
-
Dodaje i odejmuje na palcach,
-
Porównuje liczebność zbiorów, czyli określa, który zbiór jest większy, a który mniejszy,
-
Posługuje się liczebnikami porządkowymi ( pierwszy, drugi, trzeci itd.),
-
Rozróżnia lewą i prawą stronę,
-
Określa położenie przedmiotów ( np. miś siedzi na krześle, kot siedzi pod stołem),
-
Rozróżnia pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące.
Ponadto w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania dziecko:
-
Określa kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
-
Rozpoznaje i zapamiętuje przedmioty na obrazkach,
-
Rysuje, maluje, wycina, lepi z plasteliny, prawidłowo trzyma kredkę i umiejętnie posługuje się nożyczkami,
-
Interesuje się czytaniem i pisaniem( np. słucha opowiadań, baśni, rozmawia o nich),
-
Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w krótkich słowach.
Ze względu na indywidualne różnice rozwojowe między dziećmi nie każde z nich jest w stanie osiągnąć jednocześnie wszystkie wymienione umiejętności. Mimo to mogą one rozpocząć edukację szkolną. Dotyczy to przede wszystkim uczniów, którzy z powodu różnych problemów zdrowotnych mogą nie osiągnąć wybranych umiejętności nie tylko w okresie przedszkolnym, ale też później, np. uczeń z niepełnosprawnością ruchową może potrzebować pomocy nauczyciela w ubieraniu się , korzystaniu z toalety czy wykonywaniu innych działań związanych z funkcjonowaniem w szkole.
Co z tą dojrzałością szkolną?
Dojrzałość szkolna ( wg. Szumana ) to taki poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka, które czyni je podatnym na systematyczne nauczanie w klasie I szkoły podstawowej.
Jeżeli zmienia się wiek startu szkolnego, to szkoła ma dostosować swoje wymagania do możliwości psychofizycznych dziecka.
Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego
-
Rozwój ruchowy dziecko charakteryzuje się:
-
koordynacją ruchów,
-
zdolnością utrzymania równowagi,
-
zwinnością ruchów, tak by dziecko poruszało się bezpiecznie wśród innych na terenie szkoły.
-
Dobry stan zdrowia, tzn. odporność na choroby i zmęczenie jak również prawidłowy słuch i wzrok.
-
Ruchy rąk na tyle sprawne, by umożliwić odpowiedni poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach
Ruchy powinny być skoordynowane i płynne (od tego zależy tempo pisania i odporność ręki na zmęczenie). Odpowiedni poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej umożliwia wykonywanie precyzyjnych czynności.
Dojrzałość psychiczna – procesy poznawcze
-
Dziecko skupia uwagę przez około 20 minut, umie sterować tzw. Uwagą dowolną, podporządkowuje uwagę procesom nauczania.
-
Pamięć charakteryzuje się pewnym stopniem trwałości. Zakres pamięci i tempo zapamiętywania są stosunkowo duże.
-
W zakresie spostrzegania wzrokowego dziecko dokonuje analizy i syntezy znaków graficznych.
-
W spostrzeganiu słuchowym dziecko odróżnia poszczególne głoski, stopień ich dźwięczności, czas trwania, słuchowo podzielić proste wyrazy na głoski, złożyć głoski w wyraz. Powinno słuchowo różnicować rymy i rytm mowy. Od tych możliwości zależy opanowanie umiejętności czytania i pisania.
-
Myślenie dziecka charakteryzuje się możliwością operowania informacjami tj. rozumienie prostych pojęć , prostych zasad, regół, prawidłowości aż do wnioskowania, wiązania informacji na zasadach logicznych. Dziecko musi rozumieć uwagi, wyjaśnienia nauczyciela.
-
Mowa dziecka pełni funkcję komunikatywną. Jest wyrazista, czysta i zrozumiała dla otoczenia. Dziecko, posiada odpowiednio bogaty zasób słów, porozumiewa się swobodnie, poprawnie pod względem gramatycznym i artykulacyjnym, stosuje mowę powiązaną.
Dojrzałość szkolna w zakresie emocjonalno-motywacyjnym
-
Dziecko zaczyna kontrolować emocje i uczucia,
-
Zaczyna rozumieć poczucie obowiązku i odpowiedzialności za siebie,
-
Próbuje pokonywać trudności, nie zniechęca się,
-
Lubi dociekać, chętnie się uczy,
-
Stopniowo kształtują się uczucia społeczne: współczucie, przyjaźń.
Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju społecznego:
-
Poczucie przynależności do grupy- klasy szkolnej,
-
Dziecko rozumie zasady i normy społeczne, które stosuje się na co dzień,
-
Zmniejsza się dziecięcy egocentryzm na rzecz motywów prospołecznych,
-
Dziecko uczy się współżycia w grupie porównując siebie z innymi, dokonuje samooceny.